- Home
- 10 good reasons NOT to come to the Museum
- Information
- Collections
- Events
- Educational Service
- News
- Places
- Audio e video
Museo Civico Archeologico
Via dell'Archiginnasio 2 - 40124 Bologna
Tel. 051.27.57.211
Direzione e Uffici
Via de' Musei 8 – 40124 Bologna
Tel. 051.27.57.211 - Fax 051.26.65.16
mca@comune.bologna.it
Apulian red-figure production is certainly the most important field for the number of attestations and continuity crafts, among the five areas of Italiot figured ceramics. Epicenter of the production is Taranto, a city that plays a preeminent political role in the Apulian area and where are also located the oldest shops, starting from the last decades of the 5th century BC (proto-Apulian phase, 430-400 BC).
During the first three decades of the 4th century BC they create the main areas of production, traditionally divided into two decorative currents, which refer to two different levels of production, intended for different types of clients. Vases of greater tectonic commitment with a more complex decoration (Ornate Style) and vascular forms less elaborate and of modest size with a more simplified themes (Plain Style). The second strand is traditionally linked to the figure of the Painter of Tarporley, to whose entourage belongs the decorator of this beautiful crater, which depicts Dionysus, in the company of a Silenus and a young woman, during the preparation of kottabos. The play, performed during the banquet, was to strike, with wine thrown from the cups, a plate balanced on a stick in the middle of the banquet hall.
Corpo ceramico di colore arancio; vernice nera compatta, coprente, lucente. Suddipinture in giallo.
Sul labbro ghirlanda d'alloro sopra un filetto a risparmio. Il campo figurato è delimitato inferiormente da un motivo a meandro triplice, intervallato da quadrati con angoli con croci al centro. Attacchi delle anse a risparmio con baccellatura, sotto ciascuna ansa due palmette sovrapposte, fiancheggiate da girali fogliati.
Lato A: gioco del kottabos in presenza di Dioniso. Al centro una fanciulla nuda mette in bilico sulla sommità del bastone un disco, mentre Dioniso, giovane, imberbe, nudo con il mantello sul braccio sinistro e il tirso nella destra e una fiaccola nella sinistra assiste alla scena. Fra i due, sopra uno a sgabello a tre piedi, un cratere a calice a figure nere. Alle spalle della fanciulla è un satiro nudo, con alti calzari e tenia sul capo; nella destra impugna un tirso, nella sinistra regge una fiaccola accesa. Alla sua gamba destra è appoggiato un tympanon.
Lato B: tre giovani ammantati a colloquio: quallo al centro e auello a destra si appoggiano a bastoni ricurvi. Nel campo tenia con frange e una coppia di halteres.